Hoofdluis

Luizen zorgen op iedere school altijd weer voor de nodige zorgen. Zeker na vakanties steekt dit probleem vaak de kop op. Geen wonder, de kinderen hebben lekker gezwommen en overal gespeeld. De kans dat ze daarbij luizen of neten krijgen, is aanwezig. Wanneer kinderen na de vakantie weer op school komen, is de kans van verspreiding uiteraard groot.

Daarom heeft onze school, in nauw overleg met de GGD, een luizenprotocol opgesteld waaraan alle kinderen meedoen. Direct na iedere vakantie wordt van iedereen het haar bekeken door een aantal 'getrainde' ouders, de zogenaamde 'luizenpluizers'.

Wilt u er voor zorgen dat op de dag van de controle de kinderen een niet te ingewikkeld kapsel dragen, gewassen haren hebben en het liefst geen gel of haarlak in hebben. Op deze wijze maakt u het voor de ouders mogelijk om te controleren.

Worden er luizen of neten aangetroffen, dan worden ouders direct opgebeld door de luizencoördinator met het verzoek het kind zo spoedig mogelijk te behandelen. U krijgt van de luizencoördinator aanwijzingen hoe u dit het best kunt doen. Na een week volgt een hercontrole voor de hele groep en wanneer nodig, een week later nog eens. Op deze wijze kan een luizenplaag voorkomen worden.

Als u buiten de schoolcontroles om hoofdluis bij uw kind constateert, is het belangrijk dat dit doorgegeven wordt aan de leerkracht. Dat is nodig om verdere verspreiding te voorkomen.

Gelukkig rust er tegenwoordig geen taboe meer op het hebben van luizen, omdat inmiddels bekend is dat dit niets te maken heeft met persoonlijke hygiëne (eigenlijk houden deze beestjes meer van schoon dan van vies haar!).

Als u de luizenpluisgroep wilt komen versterken, dan graag. U kunt zich opgeven bij een van de commissieleden.

Leden van de luizencommissie

Pleuni Breedveld   06-39548666 pleuni.breedveld.kersten@gmail.com
Inge Eilerts 0570-541199 06-11147558 erikeninge.toorneman@home.nl
Karin Kerkdijk 0570-542853   karinkerkdijk@hetnet.nl
Debby Leusink 0570-795295 06-38060542 debby@linqed.eu
Elbert Morssink

Wat te doen bij hoofdluis.
Klik hier.

Wij maken op school gebruik van hoofdluis-zakken en het gebruik ervan is verplicht.
Lees hier verder.